Een bescheiden resume - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Thijs te Braake - WaarBenJij.nu Een bescheiden resume - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Thijs te Braake - WaarBenJij.nu

Een bescheiden resume

Door: thijstebraake

Blijf op de hoogte en volg Thijs

16 November 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Beste,

First of all: Bedankt voor alle reacties en aandacht, sympathie en empathie!

De afgelopen zes maanden in Zuid-Amerika vervlogen als sneeuw voor de zon! Een meer dan fantastische ervaring! Een meer dan leerzame belevenis! Een meer dan ultieme tijd!
Dit snel veranderende continent (het zal over 5 jaar niet meer hetzelfde zijn) heeft ongelooflijk veel te bieden voor iedereen. Heb geprobeerd zoveel mogelijk afwisseling te zoeken, en zelfs dan was de keuze nog immens. Je hebt hier ongeveer alles, alle klimaten, alle soorten mensen en een niet geringe verscheidenheid aan voedsel en culturen! Heb dan ook ongelooflijk veel leuke, interessante en verschillende mensen ontmoet (wat ook vanuit psychologisch oogpunt erg leerzaam en interessant was). Zuid-Amerika is daarnaast bovenal uitdagend! Het is hier zeker niet overal ongevaarlijk, men spreekt hier lang niet overal Engels en het is telkens weer de vraag of mensen je van de juiste informatie voorzien. Het pakt meestal anders uit dan verwacht.. Leuk! Het dwingt je om je aan te passen aan de lokale culturen, de taal te leren en goed op jezelf te passen! Daarnaast beschouw ik het uitbreiden van een soort van comfort zone als een van de grootste geschenken van het 'alleen' reizen (en reizen in het algemeen..)!!
Heb onder andere kennis kunnen maken met veel inheemse culturen, westerse (maar toch ook weer niet) steden, voetbalgekke mensen en niet te vergeten het backpackerleventje. Een half jaar uit een tas leven, in- en uitchecken, je ergeren aan onervaren reizigers, vakantievierende locals, snurkende Duitsers en louter Frans sprekende Fransen! Elke dag weer een ander bed en/of andere slaapkamergenoten. Elke dag weer proberen op te staan om het inbegrepen ontbijt mee te maken of de vroege bus te halen!
Tas inpakken en stapelbedden zal ik minst missen, elke dag een nieuw avontuur het meest!!
Er valt natuurlijk nog uren over te schrijven, maar de verhalen zullen wel langzaam boven komen drijven..

Enkele reisfeiten om mee te besluiten:
Aantal dagen:181
Aantal kilometer afgelegd in deze dagen: 25000 km per bus, 1500 km per boot, 6000 km aan binnenlandse vluchten, 7529 km naar paramaribo en 11454 km van Buenos Aires naar Amsterdam = ongeveer 52000 km in totaal (de omtrek van de aarde is ongeveer 40000 km) en dan hebben we het nog niet over alle taxiritten wandelingen en fietstochten!
Uren in de bus: zo´n 500 uur, zeg maar zo´n 2,5 week, 3 weken onafgebroken.
Aantal dieren in de bus: stuk of 80 schat ik..
Aantal gespotte straathonden: minstens 2531!
Aantal steden aangedaan: zo'n 75.
Aantal bedden verschillende bedden waarin geslapen: 100.
Aantal nachten in de bus geslapen: 21
Aantal zondagen waarop er echt helemaal niets te doen was, toch wel 20 uit 26 denk ik..
Aantal keren mn leven gewaagd voor iets onzinnigs of heel moois: 3 keer waarbij het me opgevallen is.. (afgezien van alle taxi´s en bussen waar ik ingestapt ben).
Hoogste punt bereikt: 6088 meter (afgezien van de vluchten per vliegtuig).
Hoogste punt geslapen: 5300 meter.
Laagste punt: zo´n 2 meter onder water in de oceaan.. (wat is de hoogte van Amsterdam?).
Aantal keren ziek: 2 keer echt slecht gevoeld, 1 keer overgegeven (niet slecht voor een half jaar van de straat eten..)
Aantal pils: geen idee, denk wel voldoende.
Hoeveel geld: ik schat zo'n 10 duizend euro.
Aantal nieuwe vrienden op Facebook: gemiddeld zo'n 1,5 per dag.
Aantal slechte films in bussen: misschien 1 goeie gezien.
Langste rit van A naar B: 42 uur.
Grootste verbazing: Dat men in Peru alle huizen en muren onderkalkt met presidentsnamen (ook echt mooie huizen), nauwelijks te bevatten.
Mooiste ervaring: In een jeep door Bolivia cruisen en de meest onwerkelijke landschappen aan je voorbij zien gaan (onmogelijke keuze overigens..).
Meest zware ervaring: 30 km per dag wandelen in Torres del Paine, Chile.
Grootste uitdaging: 6088 meter hoge berg beklimmen.
Meest bijzonder: De erg breed geaccepteerde mix van culturen en religies in Suriname.
Beste land: Suriname, mits je door de Nederlandse stagiairs heen kunt kijken.. Gedeelde eerste plaats met Colombia!
Beste stad: Medellin in Colombia en Rio de Janeiro, Brasil.
En verder veel: vervuiling, zwerfafval omdat iedereen z'n zooi maar op straat gooit/dumpt, met name in Venezuela, Bolivia en Argentinie. Veel afbeeldingen van Jezus, straathonden, vlees, Japanse auto's, WiFi, vieze kaas, corruptie en literflessen pils!
Daarnaast valt het op dat er hier niet echt religieproblemen zijn, vanzelfsprekend schieten ze elkaar dan wel weer om een andere reden overhoop. Maar terrorisme is hier niet aan de orde van de dag..

Mn vliegtuig vertrekt om over een uur of 9. Nogmaals bedankt en ik zie jullie graag terug in Nederland!
It has been amazing..

Thijs

• 16 November 2011 - 16:04

Reinier:

Zo Thijs...
    Fijne terugreis..
    Zal aan je denken bij de volgende Caipirinha!
    Had nog wel wat feitjes kunnen bedenken, maar sommige dingen zijn niet helemaal geschikt voor t www..
    Hoop je te zien in 2012, en anders 2013.
    Groeten vanuit een warm Brazilië
    M

• 16 November 2011 - 16:31

Min:

Buen viaje :) x

• 16 November 2011 - 19:40

José:

Thijs, weer een mooi verhaal, goeie reis en see you. Alvast van harte.

• 17 November 2011 - 11:15

Koos:

Hahaha, mooie afsluiting. Nog even een vraagje, die bedden. Zijn daarin ook de bedden meegeteld waarin je eigenlijk die nacht zou moeten hebben geslapen? Of niet?

• 17 November 2011 - 11:58

Janneke:

Als 't goed is, voel je momenteel weer de Neerlandse bodem onder je voeten. Via deze weg wil ik je feliciteren met je verjaardag en bedanken voor je mooie reisverslagen! Elke keer weer 'n genot (gepaard met heel veel jaloezie) om ze te lezen. Hoop je snel weer te zien.
    Geniet vandaag in ieder geval van 't weerzien met iedereen.

• 17 November 2011 - 20:17

Maria Oet Broamp:

Dat was een boeiende film Thijs.
    Als je zo terugkijkt kun je je niet voorstellen dat dat allemaal in een half jaar past. gevoelsmatig ben je misschien wel 10 keer een half jaar wijzer geworden (denk ik).
    Wel thuis en van harte gefeliciteerd met je verjaardag. weer feest. Nu in de thuisclub.

hartelijke groeten van Maria