Ecuador - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thijs te Braake - WaarBenJij.nu Ecuador - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Thijs te Braake - WaarBenJij.nu

Ecuador

Door: thijstebraake

Blijf op de hoogte en volg Thijs

21 Augustus 2011 | Peru, Cuzco

Beste,

Mijn excuses voor het lange tijd uitblijven van de reisupdates. Daar de meesten toch met vakantie waren, hebben jullie het wellicht niet eens gemerkt. Het was een erg drukke maand, heb in 5 weken tijd Ecuador en Peru proberen te bezichtigen.. aardig gelukt, maar wel een overvol programma dus. Het verslag van Peru volgt overigens ergens deze of volgende week.

Over een uur of drie pak ik de bus naar Bolivia.

Ecuador dus, te beginnen met de reis van Colombia naar Otavalo, Ecuador. Om 4.15 uur begon de reis en rond 22 uur op locatie! Onderweg veel buswissels en misschien de mooiste kerk ooit gezien, in Ipiales, zuidelijk zuidelijk Colombia (foto´s volgen). De kerk is in een dal tegen een berg gebouwd, Jesus hangt dus ook letterlijk aan een rots achterin de kerk.
In Otavalo samen met 2 belgen een tussenstop gemaakt. Hier verandert het dorp elke zaterdag in 1 grote markt. Toeristisch, dat wel (sommige inheemse verkopers spreken feilloos Engels), maar leuk om te zien. Hier ook wat warme kleren aangeschaft voor het naderende hooggebergte. En in de middag doorgegaan naar Quito, El Capital.

Quito: Hooggelegen stad met een oud en nieuw deel. Het oude deel heeft nog veel koloniaals en des avonds mooi verlicht. Ik verbleef in het nieuwe deel, Gringo´s paradise. Meer commercieel, maar ook wel gezellig! Wel 1 van de weinige steden waar ik me ietwat onveilig voelde. Dit weekend was hier een algehele alcoholische drooglegging. Dus 1 avond was het feest en de rest van de avonden werd er vanonder de toog gehandeld, daar veel restaurants en barren gesloten waren. Het bizarre was eigenlijk dat niemand daar wist waarom er geen alcohol geschonken mocht worden: Ja, omdat het zondag is was dan veelal het antwoord. Op het Nederlandse nieuws las ik echter dat er methanol in zelfgestookte drank was gevonden en dat daar mensen aan overleden waren. In plaats van de boel uit de handel te halen, schaadde de Ecuadoriaanse overheid de hele Ecuadoriaanse horeca door alle verkoop van alcohol voor 72 uur te verbieden.. De laatste avond hier werd een klassieke reizigersavond, daar de kroegen gesloten waren, verzamelde iedereen zich in het hostel, alwaar 4 muzikale Argentijnen (weer over de uitschakeling in de Copa America heen) de gitaar en tamboerijn uit de tas toverden! Na veel gezang van veelal onbekende spaanstalige muziek, was het tijd voor de volgende Ecuadoriaanse horde Baños.

Baños: We verbleven in een hostel waar dag in dag uit dezelfde vaak Nederlands gaymuziek werd gedraaid of 1 cd met klassiekers. In deze toeristische speeltuin voor volwassenen een mooie hike gedaan en n middag ´canyoningen´ (soort abseilen in een waterval). Leuk, maar niet voor te lang.. Door naar het zuiden van Ecuador, Cuenca.

Cuenca: Hier een paar nachten in een kroeg geslapen, een cafe met aan alle zijden slaapkamers. Prima en gezellig als je niet voor twaalven wil slapen. Cuenca vond ik een mooie stad. Wellicht ook omdat hier duidelijk meer geld zat dan in de andere steden, mensen hebben ook modernere kledij en auto´s. Het valt op dat in Zuid-Amerika (tot zover) landen veelal een zuidelijke gemoedelijke moderne stad hebben, met universiteiten. Wellicht zien studenten meer van de Westerse beschaving en zijn zij daardoor mee geneigd bepaalde modetrends etcetera over te nemen.. Waarom deze in het zuiden zijn gevestigd, misschien toeval. Hier ook de finale van de Copa America bekeken, was toch een leuke bijkomstigheid gedurende mn reis. Helaas dat deze op een zondag gespeeld werd, op zondagen is in heel Zuid-Amerika helemaal niet te doen!

De laatste stad in Ecuador voor mij was Vilcabamba, een dorp waar een opvallend hoog percentage de 100 haalt door hun leefstijl (aldus de locals zelf). Deze leefstijl kwam op mij vooral erg relaxed over, een beetje lui misschien zelfs (neem dat mee, deze informatie!). Hier ook nog een prachtige wandeling over bergriggels gedaan (soms beangstigend door harde wind, paden a 15 cm en afgronden van minstens 80 meter). Het hostel alhier was een waar rustoord in de bergen met mooie uitzichten op het dorp en de rest van de vallei en een restaurant met Duitse currywurst! In Vilcabamba ook mn paardrijdebuut gemaakt. Samen met Jolly Jumper de bergen en smalle paden getrotseerd als een ware Zorro, met spierpijn tot gevolg.

Toen was het tijd om Ecuador weer te verlaten, via de niet-toeristische, afgelegen, prachtige, militaire grensovergang ´La Balsa´! via zandwegen, gedeelde taxi´s en boemelbussen uiteindelijk Peru bereikt! Daarover meer de volgende keer..

Ecuador: Ik weet het niet zo goed, wel een oke land. Veel inheems geklede mensen, veel klederdracht dus maar lelijke mensen. Veel Engelse muziek, vulkanen en korte busafstanden. Ik heb de kust niet gezien en de jungle hier ook niet (had ik immers elders al gezien en vielen dus buiten de keuze). Het had in ieder geval voor mijn gevoel niet de passie van Colombia, maar was wel zeker het bezoeken waard!

Ik zal proberen de foto´s zo snel mogelijk te posten, maar dit kan een paar dagen duren..

Hasta luego!

Thijs

• 22 Augustus 2011 - 08:11

Rolluf:

kan niet w88 op de foto's te Braakuuuu!!!!!!!

• 22 Augustus 2011 - 10:12

Natascha:

Leuk weer wat van je te lezen!

• 22 Augustus 2011 - 11:51

Ida:

mooi verhaal, je hebt weer heel wat gezien en meegemaakt! Paard rijden nog wel! Zie uit naar de foto's en je vervolg verhaal. Op naar Bolivia.

• 22 Augustus 2011 - 15:04

Andre:

Ook weer een prachtig belevenis voor jou en mooi omschreven, veel plezier in Bolivia

• 22 Augustus 2011 - 17:55

Nick:

Gaat dus nog steeds lekker Thijs... Laat de foto's maar komen!

Take care.. X

• 24 Augustus 2011 - 10:52

Thea En Fons:

Goed verslag Thijs.Lijk mij leuk reizen met een paard.

• 24 Augustus 2011 - 17:05

Manon:

Tja.. Hier kan geen Groenlose kermis tegenop! Mooi verhaal weer, Thijsie. Benieuwd naar de volgende! X

• 25 Augustus 2011 - 06:20

Kees:

Haha, bijzonder slechte Skypesessie vriend, maar toch nog even je stem gehoord :). Dan maar even zo.. Geniet van de bergen en we proberen het snel weer eens! Hang in there!

• 29 Augustus 2011 - 07:07

Mattijs:

Leuk verhaal weer Thijs, iig niet te lang ;).. Benieuwd naar de foto's!! Veel plezier in Bolivia..

Groeten mattijs

• 06 September 2011 - 20:07

Maria Oet Broamp:

Alweer prachtig Thijs. Denk je soms niet: ook mooi. Maar ik heb al zoveel moois gezien. Dit of dat voegt niet veel meer toe. ik wil effe helemaal niks meer doen of zien. In dat geval: kom es kieken in Braomp. prachtig groen door al die regen.