Off the beaten track - Reisverslag uit Alter do Chão, Brazilië van Thijs te Braake - WaarBenJij.nu Off the beaten track - Reisverslag uit Alter do Chão, Brazilië van Thijs te Braake - WaarBenJij.nu

Off the beaten track

Door: thijstebraake

Blijf op de hoogte en volg Thijs

31 Mei 2011 | Brazilië, Alter do Chão

Lectori Salutem,

Welkom bij weer een nieuw verhaal! Bedankt voor alle reacties!

Ik zal ook proberen binnen afzienbare tijd wat foto´s te plaatsen. Mijn camera doet het niet zo goed, dus heb er niet zo heel veel.

Het gaat erg goed hier. Momenteel soort van pauzerende tijdens een toch lange amazonetrip.

Suriname: Heerlijke tijd. De eerste avond meteen afgetroeft door de locals op een salsales, of eigenlijk Bachata-les. 1-0 voor de locals.
In Paramaribo ook een tour geboekt naar Galibi, een idyllische plek aan de rivier op de grens met Frans-Guiana. Oostwaarts, wat mij in het begin sterk werd afgeraden, want de wegen waren slecht. Dit was inderdaad het geval, samen met 2 tukkers (bint leuke leu) en nog wat Nederlanders 4 uur lang op een skippybal gezeten, althans, zo ervoer ik het (de dag erna 4 uur terug). Maar het was het helemaal waard: Lederschildpadden van 1,5m op 1 meter afstand eieren zien leggen is toch bijzonder, alsmede het anaconda knopen en vogelspinnen gooien in een behoorlijk primitieve dierentuin.
Onder genot van de nodige Parbo-pils regelmatig afgevraagd hoe zoveel verschillende culturen en religies zo goed met elkaar samen gaan en wij daar in Nederland zo´n probleem mee hebben. Iedereen doet het met iedereen en moskeeen staan naast synagoges. Echter, het was er niet allemaal koek en ei.. de kranten staan vol van criminaliteit en regime Bouterse doet het toekomstbeeld van Suriname ook niet veel goeds.

Het oorspronkelijke reisplan was om van Suriname, door boevenstaten Brits-Guyana en Venezuela naar Colombia te trekken. Maar veel slechte verhalen gehoord, alleen al de 70 uur durende busreis. Dus besloten om samen met bioloog Andre (63) en zijn Slowaakse vrouw (36) en Benjamin (New-Zealand, 25) de andere kant op te gaan (another 4 houres oostwaarts op de rug van een kangoeroe) via Frans-Guiana en dan onderlangs over de Amazonerivier naar Colombia (nu bijna op een derde vd rivier).

Frans-Guiana: Frankrijk in Zuid-Amerika, maar niks te beleven, veel te duur en nauwelijks openbaar vervoer (maar wel weer stokbrood, rode wijn, goede wegen en Charles Aznavour in de in de taxi´s). Hier nog wel even een paar oude gevangenissen (d.d. Franse Revolutie) bekeken en Guianese Spatial Centre, waar alle (dacht ik) Europese raketten en satelieten de kosmos in worden gelanceerd! Impressive.
Verder overnacht in familyrooms met zwembaden en in mn hangmat ergens in een achterbuurt aan de Atlantische oceaan. Maar snel door, niet echt een land waar je naartoe moet.

Op naar de tweede grensovergang per boot.
Brazilie: Tot nu toe echt fantastisch. Relaxte mensen en uberhulpvaardig zonder er geld voor te vragen!
In Brazilie begonnen met een nachtbus, slechts 200 km, maar duurt van 18 uur tot 7.30 uur. Onderweg vooral veel andere voertuigen uit de blubber getrokken. Niet echt comfortabel (daarnaast was de beenruimte ook niet echt berekend op Nederlanders).
Vervolgens in Macapa de boot over de Amazone gepakt naar Santarem: 3 nachten (en dagen) in een hangmat geslapen. De boot vaart stroomopwaarts, duurt langer, maar je vaart kort langs de oever op deze soms 12km brede levensader! Mooi en gezellig met locals. 3 keer per dag rijst en mie met bonen en grof gehakte kip. Overigens is het vlees (in tegenstelling tot mijn Portugees) om over naar huis te schrijven! Bij deze.
Nu een break-up in Alter do Chao, een uur van Santarem. Hier heb je de mooiste rivierstranden van de Amazone! Alleen niet in regenseizoen, we zien nu alleen de daken van strandtenten, maar t is er heel relaxed en exotische vruchten als ontbijt.
Deze week door naar Oriximina voor wat jungle experience en dan richting Manuas en Colombia.

Ik ben nog nauwelijks andere reizigers tegengekomen. Zijn hier duidelijk off the beaten track. Leuk, maar soms lastig reizen.

De Japanner: Tadashi, verschijnt en verdwijnt steeds plotseling, heel apart. In elkaar geslagen op een boot in suriname omdat ze ineens het 10 dubbele vroegen. Maar hij hield zijn hand op de knip. 5 tassen met spullen bij zich en spreekt nauwelijks engels, laat staan spaans of portugees. Redt zich prima..

Het weer: Warm, tropisch en elke dag buien

De financieen: Geen idee, maar denk iets achter op schema, Frans-Guiana en steeds onderweg zijn kost veel geld.

Respect als je tot hier gekomen bent..

Dank voor de aandacht

Groet,
Thijs

• 31 Mei 2011 - 16:29

Andre:

Thijs het is weer een heel mooi verhaal en het lijkt mijn fantastisch om het mee te maken nog heel veel plezier

• 31 Mei 2011 - 16:36

Manon:

Thijs! Fijn dat het zo goed gaat.
    Ben erg benieuwd naar de foto's!
    Veel plezier in de jungle enne, de volgende keer verwacht ik een 1-1 tussenstand ten aanzien van Bachata/Salsa! X

• 31 Mei 2011 - 18:32

Tim A:

Haha wat een geniaal verhaal. Ik hang aan je vingers. De japanner is apart! Spreek je op de livestream. Xx

• 31 Mei 2011 - 19:37

Sven H.:

Hulde vrind! Keep up the good work...

• 31 Mei 2011 - 19:47

Anne Te Molder:

Hoi Thijs,

Leuk verhaal, ik zie het helemaal voor me. Heel veel plezier nog!
    En ik ben ook benieuwd naar foto's!

• 31 Mei 2011 - 20:29

Koos:

Grote vriend, goede verhalen en een goed verhaal! Klinkt als de ultieme Thijstrip, lekker net even anders en even buiten de spreekwoordelijke gebaande paden. Trots op je :-). Hoe doet Skype het verder? Je bent lastig te treffen, compadre :-)!! Geniet big time broeder en hang in there!!

• 31 Mei 2011 - 22:36

Ida:

Hoi Thijs, een prachtig verhaal, maar wat zonde dat je fototoestel het niet goed doet! Ben wel benieuwd naar de grootte van de eieren van de schildpadden!

• 01 Juni 2011 - 13:40

Sander:

Thijsie!!!

Leuk om te lezen dat het goed met je gaat!! Ben benieuwd naar je volgende up-date...good luck en hou die Japanner in de gaten! Ik voorzie een mooie rol voor hem in je volgende verhalen...

• 01 Juni 2011 - 14:00

Grol 5:

Klinkt goed en dat zal het ook ongetwijfeld zijn! Succes nog en veel plezier, we wachten met smart op de foto's en het volgende avontuur!

Adios

• 01 Juni 2011 - 14:53

BasSio:

Thijsie....

Kom je wel aan je vitamine.... Drink je wel genoeg water? Ik lees dat namelijk niet.....

Kussie ;)

• 01 Juni 2011 - 20:57

Rolluf:

Kruipen weer hoor te Braake...

• 02 Juni 2011 - 21:14

Ida:

hoi Thijs, leuk, die foto's! Ga zo door!

• 03 Juni 2011 - 09:30

Mattijs:

Thijs!! Leuk verhaal man, mooi geschreven.. Veel plezier daar verder en ik kijk uit naar je volgende verhaal..

Groeten Mattijs

• 03 Juni 2011 - 12:32

Henk En Jannie:

Dag Thijs,

Mooi verslag man! Mooie reis. Lekker dat je geen vaste reislijn hebt. Inspelen op de orde van de dag. Het heerlijke gevoel van vrijheid.
    Ga zo door en val niet overboord. Naar de wal is een heel eind.

• 05 Juni 2011 - 17:34

Karin:

Hoi Thijs,

Dat klinkt allemaal goed, ik zal even aan je denken als ik hier thuis in de hangmat lig!! Leuk om te lezen wat je meemaakt, tot gauw!!!!!

Groetjes uit Voor-Beltrum

• 06 Juni 2011 - 06:33

Jelmer:

zelden weet iemand z'n impressie en gevoelens van een bepaalde plek als een waar tom sawyer avontuur over te brengen op zijn/haar publiek.

• 14 Juni 2011 - 18:19

Jacco:

Toch mooi dat tukkers jouw leven veraangenamen! Ik verwacht erop en er over 2-1. Wann und wo?

Viel Spass en good goan!